امیرعلیامیرعلی، تا این لحظه: 11 سال و 11 ماه و 15 روز سن داره

دنیای این روزای من

کتابهای خوب برای یک تا دو ساله ها

1393/1/11 12:37
5,818 بازدید
اشتراک گذاری

به عنوان کسیکه از 15 سالگی دستی به قلم دارد و کتابهای زیادی تا امروز خوانده و در حوزه اربیات داستانی فعال بوده ، سیر در کتابهای کودک برایم همیشه و حتی قبل از مادر شدنم اهمیت داشته. ولی کتابهایی که بعد از به دنیا آمدن تو خونده ام دو دسته بودند. یکی اونهایی که برای من مادر خوب بود و یکی اونهایی که برای تو  خوب بود.

کتابهای من:

همیشه سعی کنیم وقتی کتابی رو برمیداریم برای کودکمون بخونیم ، اسم نویسنده و ناشر رو بلند بخونیم و بگیم نویسنده اش ... هست و ناشرش ... هست. به سن کودکتون اهمیت ندین . وقتی به حرف بیفته میبینید یه روز که خودش کتاب برداشته بدو بدو میاد پیشتون و میگه مامان نویسنده اش کیه؟!

خب حالا کتابهای خوبی که پسرم این مدت ازشون چیزی یاد گرفته:                                                     

1- "دنیای شلوغ تاتی ها" شامل تصاویر متعددی از نی نی های ناز هست که در حالتهای گریه ، خنده ... هستند و شما میتونید برای کودکتون توضیح بدبد و مرتبه بعد ازش بخواین با انگشت نشون بده کدوم نی نی خوابیده یا کدوم نی نی داره گریه میکنه. جوراب ، کفش ، دامن و شلوار و بلوز ، قاشق و لیوان و ... به خوبی در این کتاب کنار هم قرار گرفته تا کودک با اولین اشیایی که در طول روز باهاشون سر و کار داره آشنا بشه و نامشون رو بدونه                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              2-کتابهای میبینم و یاد میگیرم که در دسته بندی های زیر موجود هست:

میوه ها و سبزی ها

وسایل خانه

اعداد و مفاهیم

شکل ها و رنگها

حیوانات

ماشین- کشتی و هواپیما

این کتابها از لحاظ کیفیت تصاویر بی عیب نیستند اما کودکتون دست خالی نمیمونه به لحاظ یادگیری و با دنیای جدیدی از مفاهیم اشنا میشه. این کتابها رو میتونید از یک سالگی شروع کنید اما نتیجه اش رو در 18 ماهگی ببینید.

3-کتابهای کار بئاتریس میتلر که قبلن هم معرفی کردم و مطمئنم خیلی ها باهاشون اشنا هستن.

این کتابها از 3 ماهگی تا 12 ماهگی تعریف شده اند اما به نظر من کاربردهای مختلفی تا 3 سالگی دارند. من پسرم با این کتابها اعداد و اشکال و رنگها رو یاد گرفت:

4- "کتاب خوشگل من"  ، نویسندگان و تصویرگران: هلن آکسنبری ، ایمی مک دانلد ، مورین رافی ، دزیتا نیوکام ، بریتا گرانستروم - ترجمه: مهروش طهوری - نشر پنجره                                                                                 

5- "فرهنگ فارسی تصویری من"

نویسنده: مهناز عسگری

تصویرگر : کیوان اکبری

انتشارات: محراب قلم

قیمت : 25 هزارتومان

85 صفحه

این کتاب حوالی 18 ماهگی خیلی به دردتون میخوره . پر از تصاویر ریز و درشت موضوعی هست که کودک باید با تمرکز ، اجزای یک شکل رو از کل تشخیص بده و اون شکل رو در انبوهی از تصاویر پیدا کنه.

از همین سری میتوانید بقیه جلدهایش رو هم تهیه کنید که موضوعات جالبی به شرح عکس زیر داره:

6- یه سری کتاب ها احتیاج به معرفی ندارند و معمولن مادرها باهاشون اشنا هستند مثل می می نی که در موضوعات مختلفی چاپ میشه . ماجراهای کیتی ، تدی ... این کتابها رو برای داستان و ریتم و شعرشون از دست ندید و از همون 3 ماهگی به بعد میتونید بخونید براشون تا 2-3 سالگی.

7- "رفتارهای خوب"

نویسنده : جناین ایماس

مترجم: مهروش طهوری

این کتاب شامل مجموعه ای از داستان های تصویری با جملات کوتاه از آداب اجتماعی است. این کتاب برای دو سالگی خیلی مناسبه ، درست وقتی که کودکتون باید سلام و خداحافظی و تشکر و لطفن گفتن و ... یاد بگیره.

8- وقتش رسیده حالا که کودک دو ساله تون با رنگها و شکلها آشناست یک کتاب رنگ آموزی ساده با حداکثر دو رنگ در یک شکل رو در اختیارش قرار بدین. توقع نداشته باشین خیلی منظم رنگ کنه ، همین که رنگ رو خیلی از شکل بیرون به کار نبره و در جای درست خودش بزنه جای بسی شادی ست!

9- خب انگیلیسی برای دو ساله ها قدری زوده اما میتونیم حروف و کلمات ساده و اعداد رو در غالب رنگ آمیزی فعلن در اختیارش قرار بدیم و براش توضیح بدیم مثلن apple همون سیب هست ولی به زبان انگیلیسی. این سری کتابها بیشتر حالت فان داره - همونطور که روی جلدش نوشته - و اصلن آموزش جدی زبان نیست.

10- از سری کتاب های شمارش و اعداد به هر دو زبان انگلیسی و فارسی هم فراموش نکنید. کودکان مستعد در دو سالگی قابلیت شمارش تا عدد 10 رو هم دارند.

در پست های آتی کتاب های داستان خوب برای رده سنی 2 سال رو در حد بضاعتم معرفی میکنم.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (1)

nira
29 تیر 93 12:43
پست جالبی بود استفاده کردم، منم کتاب می خرم واسه سوشیانس که فعلا فقط از بعضیاش استقبال کرده، البته زیاد بهش فشار نمی یارم تا زده نشه کتاب مادر کافی رو هم ندارم این طور که گفتی خیلی مفیده باید بخرم گل پسر عزیزو هم ببوس از طرف من اره نيرا جون كتاب خوبي هست ، ممنون سر زدي